Klachten gerelateerd aan het paardrijden en de paardensport

Veel ruiters hebben regelmatig klachten aan hun lijf. Vaak gaan ze echter niet zo snel naar een fysiotherapeut of manueel therapeut. Ik raad je aan om dit echter wel te doen! Klachten aan het lijf (zoals rug of heup) hebben vaak veel invloed op het paardrijden en het geven van de juiste hulpen. Door blokkades in de onderrug worden de diepe core spieren (buik- en rugspieren) onjuist en scheef getraind waardoor je niet meer recht op je paard kunt zitten, laat staan correcte kleine hulpen kan geven. 

Lage rugklachten hebben vele verschillende oorzaken. Ook bij het paardrijden wordt de rug intensief belast en vaak overbelast door onvoldoende rompstabiliteit. Blokkades in de onderrug zorgen voor pijn klachten in de onderrug, soms met lichte uitstraling naar bil of been. Ook zorgen deze blokkades voor een scheefheid op lange termijn wat de diepe rug- en buikspieren betreft.

Ook kan een verkorting iliopsoas spier (heup buiger) een veroorzaker zijn voor het blijven bestaan van rugklachten. Als deze spier te kort is, wordt de onderrug hol getrokken, waardoor de ruiter niet meer goed kan zitten en de core spieren niet meer kan aanspannen. 

Een ander veel voorkomend dilemma is hypertonie (strakheid) van de piriformis. Dit is een van de diepe bilspieren. Deze spier kan bij heftige spanning ook de zenuw naar het been klachten geven (zoals uitstraling in het been of zelfs tintelingen). Deze spier verkort vaak ook door een beperking in het kapsel van het heup gewricht. 

Lage rugklachten zijn goed te behandelen middels manueel therapie en fysiotherapie. Flexchair ruitertraining helpt hierbij veel, omdat hiermee de diepe rug- en buikspieren kunnen worden getraind. 

Lies klachten worden vaak veroorzaakt bij ruiters door overbelasting van de 'ruiterspier' (de adductoren). Deze spieren worden te veel gespannen omdat de ruiter onvoldoende core stability heeft. De adductoren worden dan overbelast welke klachten gaat geven in de lies. Vaak zien we ook een beperking in het heup gewricht bij deze klacht. 

SI blokkades zijn ook veel voorkomend. Vaak zijn deze 'erin geschoten' door een verstapping of het missen van een stoepje of laatste trede van de trap. Uitstraling in de bil zien we hier vaak bij. Ook worden het inzetten van zijgangen vermoeilijkt bij een SI blokkade. 

Een aantal oefeningen: 

  • Piriformis rek oefening: ga op je rug liggen en zet je voeten op de grond. Leg je linker enkel op de rechter knie. Trek hierna het rechterbeen met twee handen richting je borst. Hou de schouders laag. Je voelt rek in je linker bil, je mag geen pijnvoelen in je linker lies. Hou de rek 20-30sec vast en wissel vervolgens van kant. 
  • Iliopsoas rek oefening: ga staan en maak met 1 been een grote stap naar voren en zet het achterste been zo ver mogelijk naar achter met de knie op de grond. Zet je handen in je zij en beweeg je heupen naar voren. De rek voel je in je lies/voorzijde bovenbeen/voorzijde romp. Hou hierbij je romp zelf recht. Eventueel kun je je bekken wat kantelen, met je schaambot naar boven, voor meer rek. Hou deze 20-30sec vast en wissel van kant. 

 

Realisatie : V13 Internet
Beste bezoeker. Op deze website gebruiken wij cookies. Meer informatie - Sluiten